Navigační cesta dokumentu
Škola zotavení Jihlava – O projektu
Rádi bychom se připojili k platformě škol, které podporují vzdělávání prostřednictvím expertů se zkušeností. Na příklad ve Velké Británii je tento inovativní přístup ve vzdělávání budoucích sociálních pracovníků povinný.
V České republice byla pozice peer lektora zavedena Centrem rozvoje péče o duševní zdraví (CRPDZ). V roce 2013/2014 realizovalo CRPDZ projekt nazvaný „Zapojení uživatelů péče do vzdělávání v oblasti péče o duševní zdraví“. V rámci projektu bylo vyškoleno peer lektory z Nizozemí a Velké Británie prvních 10 peer lektorů v ČR. Díky CRPDZ jsme mohli zavést výuku s participací peer lektorů i na VŠPJ.
V rámci studia oboru Zdravotně sociální pracovník je výuka s peer lektory součástí povinného předmětu Základy psychiatrie a psychopatologie od roku 2017 a máme tak vlastní zkušenost s efektem výuky a jeho působením zejména na postoje studentů k lidem se zkušeností s duševními obtížemi. Výuka s peer lektory nám dává smysl, je to praktický způsob destigmatizace. Momentálně máme zmíněný povinný předmět, který absolvují všichni studenti oboru Zdravotně sociální pracovník. Prostřednictvím projektu „Inovace a rozvoj předmětů zaměřených na duševní zdraví“ financovaného z Fondů EHP 2014 – 2021, programu Vzdělávání, bychom chtěli rozšířit základnu peer lektorů i nabídku kurzů, jak studentům, tak veřejnosti. V projektu spolupracujeme s CRPDZ a městem Bergen, Norsko.
Citáty z rozhovorů se studenty, kteří předmět s peer lektory absolvovali:
„Diagnóza až tak důležitá není jako ten přístup těch ostatních lidí, rodiny a těch sociálních pracovníků a organizace, do které se dostali.“
Pro jinou studentku bylo důležitým zjištěním: „jak jsou tihle lidé citliví na reakce okolí a že jsou vlastně mnohem empatičtější než třeba normální lidi.“
Další přiznala svou původní představu: „jsem si prostě myslela, že tito lidé jsou nebezpeční a tady se mi ukázalo, že prostě jsou to normální lidi, kteří jsou mezi námi.“
Další studentka popsala vývoj změny postojů následovně: „poprvé...jsem označila přednášející i tou diagnózou…. po poslední přednášce jsem řekla, že přijeli pánové z (název města) a přednášeli nám o duševních nemocech.“
Výuku její účastníci hodnotili jako přínosnou, zábavnou, probouzející vzájemnou důvěru, která vedla ke stmelení kolektivu.
Za formující se tým „Škola zotavení Jihlava“ Vlasta Řezníková
Projekt Inovace a rozvoj předmětů zaměřených na duševní zdraví získal grant z Fondů EHP 2014 - 2021, programu Vzdělávání, které jsou financované Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem.
- Autor : Bc. Pavlína Pekárková
- Poslední změna : 7. října 2021 03:23