Navigační cesta dokumentu
Vizitka akademického pracovníka
Jméno a příjmení | RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. |
---|---|
Status | Akademický pracovník |
Pracoviště | Katedra matematiky |
Pracovní zařazení | odborný asistent |
Telefon | +420 567 141 151 |
martina.zamkova@vspj.cz | |
Místnost | 2N006 |
Konzultační hodiny
Den | Čas | Poznámka |
---|---|---|
úterý | ||
15:05 - 16:05 | Vždy po předchozí dohodě e-mailem, děkuji. K dispozici na ZOOM linku: https://cesnet.zoom.us/j/98584680775 |
Publikační činnost
Článek v databázi Web of Science
2013
Zámková, M., & Blašková, V. (2013). The differences in the marketability of organic products in Greece and the Czech Republic. AGRICULTURAL ECONOMICS-ZEMĚDĚLSKÁ EKONOMIKA, 59(5), 219-226. |
Článek v databázi SCOPUS
2020
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2020). Non-parametric anova methods applied on students' performance development in course of statistics. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 68(1), 281-289. doi: 10.11118/actaun202068010281 |
2018
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2018). A profile of the organic produce consumer. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(4), 1043-1052. doi: 10.11118/actaun201866041043 |
2017
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2017). Factors Influencing Flight Delays of a European Airline. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 65(5), 1799-1807. doi: 10.11118/actaun201765051799 |
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2017). Increasing the Success Rate in Mathematics at the College of Polytechnics Jihlava (Czech Republic) as a Result of the Implementation of Support Measures. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(speccial issue), 142-150. |
2016
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2016). Development of the success rate in mathematics 1 at the college of polytechnics Jihlava (Czech Republic) in 2006–2015. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(speccial issue), 700-708. |
2015
Zámková, M., & Prokop, M. (2015). The Evaluation of Factors Influencing Flights Delay at Czech International Airports. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63(6), 2187-2196. doi: 10.11118/actaun201563062187 |
2014
Zámková, M., & Prokop, M. (2014). Comparison of Consumer Behavior of Slovaks and Czechs in the Market of Organic Products by Using Correspondence Analysis. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 62(4), 783-795. doi: 10.11118/actaun201462040783 |
2013
Zámková, M., & Prokop, M. (2013). Consumer behaviour of students when shopping for organic food in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 61(4), 1191-1201. doi: 10.11118/actaun201361041191 |
Zámková, M., & Blašková, V. (2013). Factors affecting Students' Attitude towards introduction of tuition fees for higher education in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 61(7), 2939-2949. doi: 10.11118/actaun201361072939 |
2012
Zámková, M., & Blašková, V. (2012). The popularity of bio products among young people in the Czech Republic. Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis : Acta of Mendel University of agriculture and forestry Brno = Acta Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně, 15(2), 475-480. |
Ostatní odborné články v recenzovaných periodikách
2016
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2016). THE FACTORS INFLUENCING THE MATHEMATICS EXAM SUCCESS RATE IN THE STUDY PROGRAMMES TAUGHT AT THE COLLEGE OF POLYTECHNICS JIHLAVA (2006–2015). Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 9(3), 52-59. doi: 10.7160/eriesj.2016.090301 |
2015
Zámková, M., & Prokop, M. (2015). Příčiny a finanční důsledky zpoždění letů v České republice. Acta academica karviniensia, 15(3), 110-120. |
2013
Zámková, M. (2013). Souhlasíte se zavedením školného?. MUNDUS SYMBOLICUS, 21(1), 41-50. |
2012
Zámková, M. (2012). Evaluation of the shopping behaviour of Czech consumers in area of organic food. MUNDUS SYMBOLICUS, 20(1), 51-62. |
Článek ve sborníku v databázi Conference Proceedings Citation Index (Web of Science)
2019
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2019). A review of flight delay causes at Spanish airports based on statistical analysis of categorical data. In AIP Conference Proceedings, Volume 2116 (Article number 400009). Greece: American Institute of Physics Inc. doi: 10.1063/1.5114423 |
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2019). On the way to better grades in mathematics at the College of Polytechnics in Jihlava. In AIP Conference Proceedings, Volume 2116 (Article number 400010). Greece: American Institute of Physics. doi: 10.1063/1.5114424 |
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2019). A study of consumer shopping preferences based οn correspondence analysis and contingency tables. In AIP Conference Proceedings, Volume 2116 (Article number 400008). Greece: American Institute of Physics Inc. doi: 10.1063/1.5114422 |
2016
Zámková, M., & Prokop, M. (2016). The evaluation of factors influencing flight delay at popular destinations of Czech tourists. In 34th International Conference Mathematical Methods in Economics 2016 Conference Proceedings (910-915). Liberec: Technical University of Liberec. |
Zámková, M., Prokop, M., & Stolín, R. (2016). Mathematics exam succes rate at the College of Polytechnics Jihlava (2006-2015). In Proceedings of the 13th International Conference Efficiency and Responsibility in Education (674-681). Praha: Czech University of Life Science Prague. |
2014
Zámková, M., & Prokop, M. (2014). Consumer behaviour of young people from Slovak Republic on the field of the bioproducts by using the correspondence and dependence analysis. In Mathematical Methods in Economics 2014 (1113-1118). Olomouc: Palacký University. |
Zámková, M., & Blašková, V. (2014). MATHEMATICS-1 EXAM SUCCESS RATE AT THE FACULTY OF BUSINESS AND ECONOMICS OF MENDEL UNIVERSITY FROM 2008-2012. In EFFICIENCY AND RESPONSIBILITY IN EDUCATION 2014 (905-911). Prague, CZECH REPUBLIC: Czech Univ Life Sci, Fac Econ & Management. |
2013
Zámková, M., & Blašková, V. (2013). COMPARING THE VIEWS ON TUITION FEE INTRODUCTION OF BRNO UNIVERSITY STUDENTS. In EFFICIENCY AND RESPONSIBILITY IN EDUCATION 2013 (671-679). Prague, CZECH REPUBLIC: Czech Univ Life Sci Prague, Fac Econ & Management; Czech Univ Life Sci Prague, Dept Syst Engn. |
Zámková, M., & Blašková, V. (2013). Identification of factors affecting birth rate in Czech Republic. In AIP Conference Proceedings (1871-1874). Greece: American Institute of Physics. doi: 10.1063/1.4825895 |
Zámková, M., & Prokop, M. (2013). The monitoring of consumers behavior on the field of the bioproducts by using the correspondence and dependence analysis. In Mathematical Methods in Economics 2013 (1035-1040). Jihlava: College of Polytechnics Jihlava. |
Ostatní články ve sbornících
2012
Vondra, J., & Zámková, M. (2012). Zhodnocení názorů VŠ studentů na zavedení školného. In Setkání učitelů matematiky (199-205). Plzeň: Vydavatelský servis. |
Zámková, M. (2012). Zhodnocení oblíbenosti biopotravin u mladší generace Čechů. In Matematika v ekonomické praxi (93-99). Jihlava: VŠPJ. |
2011
Zámková, M. (2011). Remarkable applications of Fibonacci numbers. In Proceedings of the 4th International scientific conference for Ph.D. students and young scientists (1269-1279). Karvina: Silesian University in Opava, School of Business Administration in Karvina. |
Zámková, M. (2011). Fibonacci and Lucas numbers with applications - economy, arts, architecture, .... In Enterprise and Competitive Environment (1075-1089). Bučovice: Martin Stříž Publishing. |
Zámková, M. (2011). Fibonacci numbers, Golden section and Fibonacci retracement. In MUNDUS SYMBOLICUS (97-106). Praha: Oeconimica. |
Zámková, M., & Jelínková, I. (2011). The Assessment of Leisure-time of Students with Respect to Future Entry into the Labor Market. In PEFnet 2011: European Scientific Conference of Ph.D. Students (967-976). Brno: Publishing Centre of Mendel University in Brno. |
Zámková, M. (2011). Motivační úlohy z Liber abaci. In XXIX. International Colloquium on the Management of Educational Process (324-332). Brno: University of Defence. |
2010
Zámková, M. (2010). Fibonacciho čísla a důkazy beze slov. In Setkání učitelů matematiky (139-144). Plzeň: Vydavatelský servis Plzeň. |
Ostatní knihy a učební texty
2015
Hojdarová, M., Pasáčková, J., & Zámková, M. (2015). Matematika 2. VŠPJ Jihlava: VŠPJ. |
2014
Hojdarová, M., Pasáčková, J., & Zámková, M. (2014). Matematika 1 pro finance a cestovní ruch. VŠPJ Jihlava: VŠPJ Jihlava. |
Projekty
Interní grantová soutěž
Inovace výuky předmětu Statistika pro techniky studijních oborů AI a ATPP |
![]() |
Předložený projekt je zaměřen na revizi výuky předmětu Statistika pro techniky studijních programů Aplikovaná informatika a Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi za účelem analýzy současného stavu, identifikace příčin studijní neúspěšnosti a návrhu opatření k zefektivnění výuky s vlivem na zvýšení prostupnosti tohoto předmětu. Cílem projektu je inovace obsahu stávajícího předmětu pro zvýšení úspěšnosti studia při zachování výstupních znalostí a dovedností nezbytných pro absolventa daného studijního programu.
Vyšší studijní neúspěšnost ve statistickém předmětu studijních programů Aplikovaná informatika a Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi může vést k vyšší celkové studijní neúspěšnosti studentů programů. Z tohoto důvodu je třeba reagovat, analyzovat současnou situaci a definovat opatření. Studijní neúspěšnost studentů programu Aplikovaná informatika se dlouhodobě pohybuje okolo 30 % u prezenčního studia a podobně je tomu i u kombinované formy studia. Studijní neúspěšnost studentů programu Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi se dlouhodobě u prezenčního studia pohybuje okolo 40 %. Je třeba posílit výuku statistiky zařazením řešení většího množství praktických odborných úloh a upravit stávající studijní materiály k případnému samostudiu tak, aby více reflektovaly oborové zaměření studentů.
Hlavním cílem předloženého projektu je úprava a doplnění stávajících studijních materiálů předmětu Statistika pro techniky studijních programů Aplikovaná informatika a Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi. Druhým cílem projektu je příprava a zavedení testování studentů přes e-learningový systém Moodle. K tomu, aby bylo možné dosáhnout těchto cílů, bude provedena aktualizace databáze výukových příkladů tak, aby byly více propojeny s praxí. Dále bude naplněna banka úloh v e-learningovém systému Moodle testovými úlohami. Současně dojde ke vhodné kategorizaci těchto testových otázek. Z banky úloh pak bude čerpáno při tvorbě průběžných zápočtových testů. Dále budou pro studenty nachystány autokorekční testy k samostatnému ověřování znalostí, které využijí jak studenti prezenční, tak kombinované formy studia. K usnadnění řešení některých statistických úloh pak bude studentům představen moderní open source software Jamovi. Studenti si jej budou moct nainstalovat zdarma a používat jak v učebnách VŠPJ, tak v domácím prostředí. Všechna tato opatření by měla vést k zefektivnění výuky a přispět ke zvýšení studijní prostupnosti v předmětu Statistika pro techniky ve studijních programech Aplikovaná informatika a Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi oproti současnému stavu.
Vytvoření databáze testových příkladů v Moodle, které budou kategorizovány tak, aby z nich bylo možné čerpat jak do průběžných zápočtových testů, tak do autokorekčních testů pro studenty k samostatnému ověření pochopení probírané problematiky. Aktualizace databáze výukových příkladů tak, aby byly více propojeny s praxí a studenti lépe chápali potřebu výuky statistiky. Vytvoření instruktážního návodu v češtině k programu Jamovi pro snazší používání tohoto open source softwaru.
V loňském akademickém roce (ZS 2018/2019) byla studijní neúspěšnost v předmětu Statistika pro techniky pro obor Aplikovaná informatika následující:
(garantkou Ing. Stanislava Dvořáková, Ph.D.) Uvedené údaje jsou vyexportovány z IS VŠPJ ze záložky Zapsaná hodnocení. Úprava a doplnění stávajících studijních materiálů předmětu by mohly vést ke snížení studijní neúspěšnosti studentů.
Týmová mezikatedrová spolupráce, sběr dat, vhodné analytické metody.
RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. (KM) – hlavní řešitel Působí na VŠPJ jako odborná asistentka na Katedře matematiky. Její hlavní rolí bude koordinace všech aktivit a přímý podíl na aktivitách 1 a 2. Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. – spoluřešitel (DPP) Působí na VŠPJ jako externista na Katedře matematiky. Jeho hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 2 a 3. Doc. Ing. Zdeněk Horák, Ph.D. (KES) – spoluřešitel Působí na VŠPJ jako prorektor pro tvůrčí a projektovou činnost a současně je vedoucí Katedry technických studií. Jeho hlavní rolí bude role konzultanta k aktivitám 1 – 3. Ing. Stanislava Dvořáková, Ph.D. (KM) – spoluřešitelka Působí na VŠPJ jako odborná asistentka na Katedře matematiky. Její hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 1 a 2. Současně bude zastávat pozici konzultanta k e-learningovému systému Moodle. Mgr. Martin Prokop (KM) – spoluřešitel Působí na VŠPJ jako asistent na Katedře matematiky. Jeho hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 1 a 2.
Spolupráce se studenty nebude realizována.
K nutným podmínkám řádného a dlouhodobě úspěšného fungování školy patří její stabilní finanční zajištění a úspěšní absolventi. Předložený projekt pomáhá obě zmíněné podmínky naplňovat.
Projektové prostředky budou použity převážně na odměny akademikům řešitelského týmu.
Odhadovaný celkový čas na řešení jednotlivých aktivit je následující:
Nákup literatury – 5.000 Kč.
|
Vedoucí projektu: RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. Celková částka: 74000 CZK Dotační titul: Interní grantová soutěž |
Inovace výuky statistických předmětů studijních oborů Cestovní ruch a Finance a řízení |
![]() |
Předložený projekt je zaměřen na revizi výuky statistických předmětů studijních programů Cestovní ruch a Finance a řízení za účelem analýzy současného stavu, identifikace příčin studijní neúspěšnosti a návrhu opatření k zefektivnění výuky s vlivem na zvýšení prostupnosti těchto předmětů. Cílem projektu je inovace obsahu stávajících předmětů pro zvýšení úspěšnosti studia při zachování výstupních znalostí a dovedností nezbytných pro absolventa daného studijního programu.
Vyšší studijní neúspěšnost ve statistických předmětech studijních programů Cestovní ruch a Finance a řízení může vést k celkové studijní neúspěšnosti studentů programů. Z tohoto důvodu je třeba reagovat, analyzovat současnou situaci a definovat opatření. Studijní neúspěšnost studentů programu Cestovní ruch se dlouhodobě pohybuje okolo 40 % u prezenčního studia a podobně je tomu i u kombinované formy studia. Studijní neúspěšnost studentů programu Finance a řízení se pohybuje v prezenční i kombinované formě okolo 20 %. Je třeba posílit motivaci studentů ke studiu statistiky zařazením řešení většího množství praktických odborných úloh a upravit studijní materiály k případnému samostudiu.
Hlavním cílem předloženého projektu je úprava a doplnění stávajících studijních materiálů předmětů Aplikovaná statistika a Statistika studijních programů Cestovní ruch a Finance a řízení. Druhým cílem projektu je příprava a zavedení testování studentů přes e-learningový systém Moodle. K tomu, aby bylo možné dosáhnout těchto cílů, bude provedena aktualizace databáze výukových příkladů tak, aby byly více propojeny s praxí. Dále bude naplněna banka úloh v e-learningovém systému Moodle testovými úlohami. Současně dojde ke vhodné kategorizaci těchto testových otázek. Z banky úloh pak bude čerpáno při tvorbě průběžných zápočtových testů. Dále budou pro studenty nachystány autokorekční testy k samostatnému ověřování znalostí, které využijí jak studenti prezenční, tak kombinované formy studia. K usnadnění řešení některých statistických úloh pak bude studentům představen moderní open source software Jamovi. Studenti si jej budou moct nainstalovat zdarma a používat jak v učebnách VŠPJ, tak v domácím prostředí. Po naplnění banky úloh testovými příklady dojde k překladu těchto příkladů do angličtiny a vytvoření identické databáze v Moodle k předmětu Statistics, která je nabízena jak studentům programů Cestovní ruch a Finance a řízení, tak i všem studentům programu Erasmus přijíždějícím na krátkodobý studijní pobyt. Všechna tato opatření by měla vést k zefektivnění výuky a přispět ke zvýšení studijní prostupnosti v předmětech Aplikovaná statistika a Statistika ve studijních programech Cestovní ruch a Finance a řízení oproti současnému stavu.
Vytvoření databáze testových příkladů v Moodle, které budou kategorizovány tak, aby z nich bylo možné čerpat jak do průběžných zápočtových testů, tak do autokorekčních testů pro studenty k samostatnému ověření pochopení probírané problematiky. Překlad těchto testových příkladů a vytvoření identické databáze v e-learningovém systému Moodle k předmětu Applied Statistics, která je nabízena jak studentům programů Cestovní ruch a Finance a řízení, tak i všem studentům programu Erasmus. Aktualizace databáze výukových příkladů tak, aby byly více propojeny s praxí a studenti lépe chápali potřebu výuky statistiky. Vytvoření instruktážního návodu v češtině k programu Jamovi pro snazší používání tohoto open source softwaru. Dále dojde k rozdělení e-learningových opor pro studenty programu Cestovní ruch a Finance a řízení. Vznikne samostatná studijní e-learningová opora k předmětu Aplikovaná statistika (program CR) a samostatná studijní opora k předmětu Statistika (program FŘ).
V loňském akademickém roce (ZS 2018/2019) byla studijní neúspěšnost v jednotlivých statistických předmětech následující:
Uvedené údaje jsou vyexportovány z IS VŠPJ ze záložky Zapsaná hodnocení. Neúspěšnost u studijního programu Cestovní ruch se v ZS 2018/2019 pohybovala kolem 25 – 40 %. Nicméně při odečtení studentů, kteří na předmět nechodili a na zkoušku se nedostavili (a kteří jsou nyní již neaktivní) je neúspěšnost v obou formách studia kolem 25 %. Neúspěšnost u studijního programu Finance a řízení se v ZS 2018/2019 pohybovala kolem 15 – 25 %. Nicméně při odečtení studentů, kteří na předmět nechodili a na zkoušku se nedostavili (a kteří jsou nyní již neaktivní) je neúspěšnost v obou formách studia kolem 10 %. Úprava a doplnění stávajících studijních materiálů předmětů by mohly vést ke snížení studijní neúspěšnosti studentů.
Týmová mezikatedrová spolupráce, sběr dat, vhodné analytické metody.
RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. (KM) – hlavní řešitel Působí na VŠPJ jako odborná asistentka na Katedře matematiky. Její hlavní rolí bude koordinace všech aktivit a přímý podíl na aktivitách 1 – 3. Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. – spoluřešitel (DPP) Působí na VŠPJ jako externista na Katedře matematiky. Jeho hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 3 a 5. Mgr. Martin Prokop (KM) – spoluřešitel Působí na VŠPJ jako asistent na Katedře matematiky. Jeho hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 1 a 4. Ing. Veronika Hedija, Ph.D. (KES) – spoluřešitelka Působí na VŠPJ jako odborná asistentka na Katedře ekonomických studií a je garantkou programu Finance a řízení. Její hlavní rolí bude role konzultantky k aktivitám 1 – 5. Ing. Ivica Linderová, Ph.D. (KCR) – spoluřešitelka Působí na VŠPJ jako odborná asistentka na Katedře cestovního ruchu a je garantkou programu Cestovní ruch. Její hlavní rolí bude role konzultantky k aktivitám 1 – 5. Ing. Martina Kuncová, Ph.D. (KES) – spoluřešitelka Působí na VŠPJ jako vedoucí Katedry ekonomických studií. Její hlavní rolí bude role konzultantky k aktivitám 1 – 5. RNDr. Eva Janoušková, Ph.D. (KCR) – spoluřešitelka Působí na VŠPJ jako vedoucí Katedry cestovního ruchu. Její hlavní rolí bude role konzultantky k aktivitám 1 – 5. Ing. Stanislava Dvořáková, Ph.D. (KM) – konzultant e-learningový systém Moodle
Spolupráce se studenty nebude realizována.
K nutným podmínkám řádného a dlouhodobě úspěšného fungování školy patří její stabilní finanční zajištění a úspěšní absolventi. Předložený projekt pomáhá obě zmíněné podmínky naplňovat.
Projektové prostředky budou použity převážně na odměny akademikům řešitelského týmu. Odhadovaný celkový čas na řešení jednotlivých aktivit je následující:
Nákup literatury – 5.000 Kč.
|
Vedoucí projektu: RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. Celková částka: 107000 CZK Dotační titul: Interní grantová soutěž |
Využití vícerozměrných statistických metod ve statistickém výzkumu |
![]() |
Hlavním cílem projektu je zpracování rozsáhlého souboru statistických dat s využitím vícerozměrných statistických metod. V předkládaném projektu bychom se rádi zaměřili na datový soubor, pomocí kterého bychom odhalili, jaké faktory určují oblíbenost prodejních míst u zákazníků, jaké mají nákupní zvyklosti. Soustředili bychom se na kamenné obchody, následně na internetový prodej. Zajímaly by nás genderové postoje, dále chování zákazníků dle příjmu, vzdělání, věku, apod.
Mnoho vědních disciplín využívá vícerozměrné statistické metody ke zpracování a analýze dat. Také Vysoká škola polytechnická Jihlava seznamuje své studenty se základy těchto statistických metod. Studenti pak mají možnost aplikovat nabité vědomosti u zpracování svých závěrečných prací. Metody lze aplikovat na analýzu dat jak v ekonomii, cestovním ruchu, technických oblastech, tak i v dalších oborech. Analýza dat s využitím vícerozměrných statistických metod má velký publikační potenciál pro svou využitelnost ve většině vědních disciplín. Rádi bychom navázali na úspěšný tvůrčí projekt z roku 2018 týkající se potravin a biopotravin a rozšířili jej o další zajímavé analýzy týkající se oblíbenosti prodejních míst. Nejprve bychom se zaměřili na kamenné obchody a následně bychom zhodnotili internetový prodej. Hodnotili bychom genderové postoje respondentů, též nákupní zvyklosti zákazníků dle příjmu, vzdělání, věku, oblíbeného způsobu platby v obchodě, apod. Současně jako garantka statisticky zaměřených předmětů oborů Finance a řízení, Aplikovaná informatika, Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi a Cestovní ruch využiji tato data a jejich analýzu nejen pro účely publikační, ale i jakožto zcela originální databázi dat pro přímé využití ve výuce statistiky (seminární práce, testy, motivační příklady, apod.).
Rádi bychom se věnovali této oblasti statistického výzkumu a navázali spolupráci s kolegy z Mendelovy univerzity, Provozně ekonomické fakulty, Ústavu statistiky a operačního výzkumu. Mezi měřitelné cíle lze zařadit publikování článků evidovaných ve světových databázích. Konkrétně budeme cílit především na impaktovanou publikaci z databáze Web of Sciece (1 článek), např.: Agricultural Economics, Prague Economic Papers, E+M, apod. Výsledky analýzy bychom též rádi prezentovali na konferenci MME (International Conference on Mathematical Methods in Economics), jejíž sborník příspěvků je evidován v databázi Web of Science. Dále se zúčastníme konference Marketing Identity, přičemž sborník příspěvků konference je evidován též v databázi Web of Science. Plánované publikace povedou k osobnímu růstu a k prohlubování znalostí všech spoluřešitelů v této oblasti. S vysokou pravděpodobností bude článek v impaktovaném časopise publikován až v následujícím roce 2021. V případě, že se článek nepodaří umístit do impaktovaného časopisu, zašleme jej alespoň do časopisu indexovaném ve Scopu.
Výsledky výzkumu budou odeslány do 1 impaktovaného časopisu indexovaného v databázi Web of Science. Též budou prezentovány na 2 mezinárodních vědeckých konferencích evidovaných v databázích Web of Science. Současně bychom rádi navázali spolupráci s kolegy z Mendelovy univerzity, Provozně ekonomické fakulty, Ústavu statistiky a operačního výzkumu za účelem publikování dalších hodnotných článků.
Vícekriteriální statistické metody jsou hojně využívány ve statistickém výzkumu. Pomocí těchto metod se analyzují data v ekonomii, technice i přírodních vědách. Jedná se o nástroj vědního poznání, který má širokou míru využitelnosti. V elementární rovině jsou vyučovány ve statistických předmětech na VŠPJ. Podstatná část námi analyzovaných dat bude kategoriálních nebo vhodných ke kategorizaci. Autoři zabývající se analýzou kategoriálních dat:
Autoři zabývající se analýzou nákupního chování on-line:
Autoři zabývající se analýzou nákupního chování dle pohlaví, věku, způsobu platby u obchodníka, apod.:
Podstatná část námi analyzovaných dat bude kategoriálních nebo vhodných ke kategorizaci. Ke zpracování dat bude využita analýza kontingenčních tabulek včetně Pearsonova chi-squared testu zahrnujícího analýzu reziduí a asociační koeficienty. Získané závislosti budou prezentovány v grafické podobě pomocí korespondenční analýzy. Využito bude i testování statistických hypotéz a logistická regrese. Korespondenční analýza představuje populární grafickou techniku využívanou k analýze vztahů mezi kategoriemi jedné či více proměnných v kontingenčních tabulkách. Pomocí nástrojů korespondenční analýzy je možné popsat asociace nominálních či ordinálních proměnných a získat grafické znázornění souvislostí ve vícerozměrném prostoru (více Ramos a Carvalho, 2010). Beh (2010) spatřuje největší výhodu této metody právě v její schopnosti graficky znázornit propojenost jednotlivých kategorií. Rencher (2002) zdůrazňuje, že základem vytváření subjektivní (korespondenční) mapy jsou tzv. latentní veličiny. Polohy bodů v subjektivní mapě přímo vyjadřují asociaci; vzdálenosti mezi body (neboli vzdálenost řádkových a sloupcových profilů) je možné přenést do dvojrozměrné euklidovské roviny, ve které body odpovídají jednotlivým kategoriím. Hebák a kol. (2007) dodává, že korespondenční analýza zobrazuje korespondence kategorií jednotlivých proměnných a poskytuje společný obraz řádkových i sloupcových kategorií ve stejných dimenzích. Na rozdíl od většiny ostatních vícerozměrných metod umožňuje korespondenční analýza zpracování kategorizovaných nemetrických dat i nelineárních vztahů. Představuje obdobu faktorové analýzy, místo faktorů je však sledován vliv jednotlivých kategorií, jejich vzájemná podobnost či asociace s kategoriemi ostatních proměnných (Rencher, 2002). Logistická regrese pak umožňuje analýzu dat, kdy odezva je binární, nebo frekvenční veličina vyjádřená hodnotami 0 nebo 1, případně poměry v intervalu < 0, 1 >. Poměry představují podíl pozitivních výsledků v případě více opakovaných měření při téže hodnotě nezávisle proměnné x. Počet měření by měl přitom být pro každý poměr přibližně stejný. Logistická regrese se používá při modelování pravděpodobnosti v závislosti na hodnotě spojité proměnné. Předpokládá se, že náhodná proměnná má binomické rozdělení s parametrem π, který odpovídá pravděpodobnosti výsledku 1 a mění se monotónně s hodnotou nezávisle proměnné. Výsledný model je právě odhadem tohoto parametru v závislosti na x. Použití logistického modelu je velmi široké a zahrnuje řadu velmi rozdílných oborů.
Uvažujeme o navázání na úspěšný tvůrčí projekt katedry z roku 2018 týkající se potravin a rádi bychom jej rozšířili o další zajímavé analýzy různými směry. Plánujeme připravit dotazníkové šetření zabývající se zodpovězením otázky, jaké faktory působí na zákazníka v prodejním místě a ovlivňují oblíbenost obchodu během nákupního rozhodování.
RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. (KM) – hlavní řešitel Působí na VŠPJ jako odborná asistentka na katedře matematiky. Věnuje se zejména matematice, statistice a ekonomii. Její hlavní rolí bude koordinace všech aktivit a přímý podíl na aktivitách 1 – 6. RNDr. Radek Stolín, Ph.D. (KM) – spoluřešitel Působí na VŠPJ jako vedoucí katedry matematiky. Věnuje se problematice aplikované matematiky, zejména v oblasti optimalizačních metod, finanční a pojistné matematiky. Jeho hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 1, 4, 5, 6. Mgr. Martin Prokop (KM) – spoluřešitel Působí na VŠPJ jako asistent na katedře matematiky. Věnuje se zejména fyzice a statistice. Jeho hlavní rolí bude přímý podíl na aktivitách 1 – 6. Doc. Ing. Luboš Střelec, Ph.D. – spoluřešitel (DPP) Působí na Ústavu statistiky a operačního výzkumu Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Věnuje se zejména ekonometrii, statistice a ekonomii. Bude působit v roli konzultanta.
Společné publikace autorů VŠPJ (Zámková, Prokop, Stolín) evidované v databázích Web of Science a Scopus:
4 studenti VŠPJ - vybraní studenti VŠPJ, kteří pomohou se sběrem dat.
Navrhovaný tvůrčí projekt navazuje na již započaté analýzy (Tvůrčí projekt katedry matematiky 2018) a dále je rozvíjí dalšími směry. Současně si slibujeme navázání spolupráce s kolegy z Ústavu statistiky a operačního výzkumu Mendelovy univerzity v Brně. Výsledkem této společné spolupráce bude nejenom rozšíření znalostí v uvedených statistických metodách, ale snad i další společná publikační činnost. Dílčím výsledkem pak bude využití nashromážděných dat ve výuce statistiky (seminární práce, testy, motivační příklady, apod.).
Konference MME se koná v České republice, konference Marketing Identity se koná na Slovensku. Finanční náročnost prezentace výsledků výzkumu na obou konferencích:
|
Vedoucí projektu: RNDr. Ing. Martina Zámková, Ph.D. Celková částka: 46000 CZK Dotační titul: Interní grantová soutěž |