Navigační cesta dokumentu
Kvalita a bezpečná péče ve zdravotnických zařízeních
Studijní plán: Všeobecná sestra - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2013/2014
Předmět | Kvalita a bezpečná péče ve zdravotnických zařízeních ( KBPZZ ) |
---|---|
Garantuje | Katedra zdravotnických studií ( KZS ) |
Garant | doc. PhDr. Lada Cetlová, PhD. ( cetlova@vspj.cz ) |
Jazyk | Česky |
Počet kreditů | 2 |
Prezenční studium | |
---|---|
Přednáška | 1 h |
Kombinované studium | |
---|---|
Tutoriál / přednáška | 12 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Porodní asistentka - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2017/2018 | P | 5 | 2 kr. | ZA |
Porodní asistentka - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2013/2014 | P | 5 | 2 kr. | ZA |
Porodní asistentka - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 | P | 5 | 2 kr. | ZA |
Všeobecná sestra - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2013/2014 | P | 5 | 2 kr. | ZA |
Všeobecná sestra - kombinovaná forma, platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 | P | 5 | 4 kr. | ZK |
Všeobecná sestra - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2013/2014 | P | 5 | 2 kr. | ZA |
Všeobecná sestra - platný pro studenty, kteří započali studium od ZS 2016/2017 | P | 5 | 3 kr. | ZA |
Sylabus
- Základní informace o etiologii pochybení při poskytování zdravotní péče zejména s ohledem na roli lidského faktoru v této etiologii.
- Rizikové oblasti při poskytování klinické a ošetřovatelské péče.
- Nástroje prevence rizik - Mezinárodní bezpečnostní cíle a bezpečnostní řešení.
- Pochybení ve zdravotnictví do kontextu medicínské etiky, zejména s ohledem na vinu a otevřenost v případě výskytu poškození pacienta.
- Nejpoužívanější nástroje pro řízení rizika ve zdravotnickém zařízení.
- Rizika při procesu objednávání, předepisování a podávání léčiv pacientům.
- Základní přehled předcházení nemocničních nákaz při poskytování zdravotní péče.
- Informace týkající se rizik spojených s technickým provozem zdravotnických zařízení.
Doporučená literatura
- Povinná:
- POKORNÁ, Andrea, Dana DOLANOVÁ, Veronika ŠTROMBACHOVÁ, Petra BÚŘILOVÁ, Jana
- KUČEROVÁ a Jan MUŽÍK. Management nežádoucích událostí ve zdravotnictví: metodika prevence, identifikace a analýza. Praha: Grada Publishing, 2019. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0720-9.
- DICENSO, GUYATT, CILISTA. Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice by Alba. 239 s. ISBN -13 978-0-323-02591-1.
- ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. 196 s. ISBN 978-80-247-2616-8.
- ŠKRLA, P. Především neublížit. Brno: NCONZO. 2005. 162 s. ISBN -80-7013-419-4.
- ZÁKON č.372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.
- Doporučená:
- BROWN. Evidence-Based Nursing: The Research-Practice Connection by. 213 s. ISBN 978-1-4496-2406-4.
- GLADKIJ, I., HEGER, L., STRNAD, L. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. 1. vydání. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. 183 s. ISBN 80-7013-272-8
- ČESKÁ ASOCIACE SESTER. Prevence pádu a zranění pacienta/klienta a jeho řešení. Praha: Galén, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7262-585-7.
- GAWANDE, A. Komplikace-chirurgovy poznámky. Praha: Baronet, 2010. 74 s. ISBN 978-80-7384-315- JCI, 2009. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice 3. vydání. Praha: Grada, 2009. 312 s. ISBN 978-80-247-2436-2.
- MARX, D., VLČEK, F. Národní akreditační standardy pro nemocnice. Praha: TIGIS, 2008, 91 s. ISBN 978-80-903750-6-2.
- MELNYK,FINEOUT-OVERHOLT. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice by. 43 s. ISBN 978- 1-605547-778-7.
- REASON, J. 2007. Dotisk k vydání Human error. Edinburg : Cambridge University Press, 2007, 296 s. ISBN 0- 521- 31419- 4.
Anotace
Výsledky učení:
Cíl:
Předmět poukazuje na nevyhnutelnost vyhlášení Světové zdravotnické organizace (WHO), které vychází z iniciativy Světové aliance pro bezpečí pacientů, zavádět pro jednotlivá zdravotnická zařízení států EU, nástroje k minimalizaci rizik.
Znalosti:
Student umí charakterizovat systematický sběr informací o dokonaných i nedokonaných pochybeních vznikajících v daném zdravotnickém zařízení, jako vhodný nástroj řízení rizika.
Dovednosti:
Student využívá analýz hlášených pochybení jako cenný nástroj k zavedení preventivních opatření.
Obecné způsobilosti:
Poskytování zdravotní péče je vysoce riziková činnost, protože zdravotníci (tak jako všichni ostatní lidé) chyby dělají a dělat budou, a že tato rizika nelze v žádném zdravotnickém zařízení na světě eliminovat. Prvním krokem k minimalizaci rizik při poskytování zdravotní péče je, že studenti přijmou fakt, že lze pouze výskyt rizik redukovat.
Výukové metody: přednášky, přednáška s diskusí
Hodnotící metody a kritéria:
Zápočet
Písemný test minimálně na 60 % úspěšnosti.
Studijní zátěž:
Prezenční studium:
Přednášky: 12 hodin Cvičení: 0
Samostatná příprava: 28 hodin
Celkem: 40 hodin
Kombinované studium
Přednášky: 12 hodin Cvičení: 0
Samostatná příprava: 28 hodin
Celkem: 40 hodin
Odborné stáže a praxe: není specifikováno